foto: meisjes voor het schoolbord in een grid van balletjes
Leer voor je leven

Protocollen Leesproblemen en Dyslexie

Een nieuwe kijk op de Protocollen Leesproblemen en Dyslexie

In 2001 verscheen de eerste versie van het Protocol Leesproblemen en Dyslexie (Wentink &Verhoeven, 2001). Toen ze eenmaal gratis in de brievenbus vielen, was het een beetje een teleurstelling voor wie er op gewacht had: te groot, te dik en te veel over het hoofd van de groepsleerkracht heen geschreven. Het voelde als een gemiste kans! En het daaropvolgende deel voor groep 5 tot en met 8 was geen wezenlijke verbetering.
De reacties uit de praktijk waren gelijkluidend. Het Masterplan Dyslexie, onderwijsbegeleidingsdiensten en onderwijsadviesdiensten deden hun uiterste best om de vertaalslag van de Protocollen naar de praktijk te maken, maar dat ging moeizaam.

Inmiddels zijn er in de loop der jaren voor alle onderwijsrichtingen Protocollen verschenen, van (speciaal) basisonderwijs tot aan Wetenschappelijk Onderwijs. Elke zichzelf respecterende school heeft tegenwoordig een al dan niet eigen Dyslexieprotocol in de orthotheek staan en heel veel scholen praktiseren het ook!
Er veranderde echter langzamerhand veel in het onderwijs. Termen als “Handelingsgericht” en “Opbrengstgericht” zijn gemeengoed geworden in de basisscholen, er is bijna geen groepsleerkracht meer die niet van de Referentieniveaus heeft gehoord en we hebben de onderwijsbehoeften van al onze leerlingen al vrij duidelijk in beeld, passend onderwijs is op komst en CITO heeft de data voor afname van de DMT en de AVI verplaatst naar januari en juni. Bovendien hebben de toetsontwikkelaars bij Cito ook niet stil gezeten, dus er zijn weer een heleboel aanvullende toetsen bij gekomen.
Het werd dus hoog tijd voor nieuwe Protocollen Leesproblemen en Dyslexie, want alle gratis te downloaden updates, aanpassingen en aanvullingen maakten het niet meer zo overzichtelijk.

In 2011 zijn ze eindelijk verschenen in 4 delen en dat is een hele verbetering. Het zijn handzame naar de leerkracht toe geschreven boeken geworden. De inhoud is aangepast aan de nieuwe Toetskalenders en aan de nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs. En het Onderwijscontinuüm van CED-groep (Struiksma &Rurup, 2008) heeft gediend als kapstok voor de indeling in de verschillende zorgniveaus. Het mooie is dat alle protocollen beginnen met de inrichting van een rijke leeromgeving en goed lees- en spellingonderwijs, want hiervan profiteren alle leerlingen, dus ook en vooral de leerlingen met dyslexie en/of leesproblemen.
Het werd dus ook de hoogste tijd om het cursusaanbod van SONedutraining op dat gebied kritisch te herzien. De workshops “Dyslexiebeleid in groep 1 t/m 4” en “Dyslexiebeleid in groep 5 t/m 8” zijn inhoudelijk aangepast aan de vernieuwingen in onderwijsland en aan de nieuwe Protocollen Leesproblemen en Dyslexie. Ze zijn gericht op Intern Begeleiders, Remedial Teachers en andere zorgspecialisten op het gebied van taal en lezen, zoals Taalcoördinatoren en Leesspecialisten.
Bent u toe aan opfrissing van uw dyslexie- en/of leesbeleid? Wilt u weten of uw beleid de tand des tijds heeft doorstaan? Of wilt u een helemaal fris dyslexie- en/of leesbeleid opstellen voor uw school? Dan zijn deze twee workshops een aanrader!

Eén klein minpuntje tot slot: de nieuwe Protocollen Leesproblemen en Dyslexie zijn niet meer gratis op te vangen bij de brievenbus! Ze zijn te koop!

Deel deze pagina op Google Plus Deel deze pagina op LinkedIn