foto: meisjes voor het schoolbord in een grid van balletjes
Leer voor je leven

Spelenderwijs werken aan woordenschat in de onderbouw

Spelenderwijs werken aan woordenschat in de onderbouw

Kinderen breiden in de onderbouw hun woordenschat uit door zowel mondelinge communicatie als een beredeneerd aanbod en een effectieve didactiek. We dienen  daarom in de onderbouw ruim de gelegenheid te bieden tot taalactiviteiten die uitnodigen tot het uitbreiden van de woordenschat. De “Viertakt”- didactiek blijkt hieraan  een stevige bijdrage te leveren. Aangevuld met grafische modellen, specifieke routines, coöperatieve werkvormen en taalactieve hoeken. Dit alles biedt leerkrachten en leerlingen de uitdaging om gericht spreken en begrijpend luisteren centraal te zetten, woordenschat uit te breiden en kinderen uit te dagen tot talige activiteiten.ijsselgroep_basisonderwijs_2011_-60_498

Tijdens deze dag leert u als onderbouwleerkracht hoe u uw lokaal uitdagend kunt inrichten en met welke activiteiten u uw leerlingen kunt uitdagen tot het versterken van hun mondelinge taalvaardigheid en het uitbreiden van hun woordenschat.

Voor wie?
Leerkrachten groep 1 t/m 3, onderwijsassistenten in de onderbouw.

Inhoud

  •  recente theorie woordenschatuitbreiding en mondeling taalvaardigheid;
  • de “Viertakt” van Verhallen in de praktijk;
  • inzetten van effectieve werkvormen en aandacht voor het inrichten van een uitdagende leeromgeving;
  • omgaan met verschillende onderwijsbehoeften op het gebied van woordenschat en mondelinge taalvaardigheid.

Deze cursus versterkt de competentie 3 4 7

Duur
1 dag

Utrecht van 10.00 tot 16.00 uur

Doetinchem van 15.00-21.00 uur

c0116_spelenderwijs_werken_aan_woordenschat_onderbouw_381

Deel deze pagina op Google Plus Deel deze pagina op LinkedIn