// Delta Projects pageView scripts are plug and play / No changes are required before implementation
foto: meisjes voor het schoolbord in een grid van balletjes
Leer voor je leven

Kinderen met autisme

Kinderen met autisme

De auti-bril op kunnen zetten

shutterstock_205220779_375

Kinderen met stoornissen binnen het autistisch spectrum zijn niet altijd even eenvoudig te begrijpen. Voor de aanpak en ondersteuning is dit echter van essentieel belang. In de cursus leer je signalen te zien die wijzen op ASS (Autisme Spectrum Stoornissen). Vervolgens krijg je handreikingen om in de klas aan de behoeften van deze kinderen tegemoet te komen. Je kunt inspelen op de situatie. Je leert voorspelbaar te zijn en deze kinderen te begeleiden in sociale situaties. Ook voor kinderen die geen autisme hebben, maar met wie je moeizaam een relatie krijgt is voorspelbaar leerkrachtgedrag van belang.

Voor wie?
Leerkrachten groep 1 t/m 8, intern begeleiders en remedial teachers.

Inhoud

  • zicht krijgen op de problemen die kinderen met ASS ervaren;
  • werken met visualisaties;
  • diagnostiek en leerlinggebonden financiering (LGF);
  • vormen van psycho-educatie;
  • aanpassen van de begeleidingsstijl en omgeving aan een kind met ASS.

Duur
1 dag

Tijd
10.00-16.00 uur.

c0007_autisme_begeleiden_leraarregister_381

Meer weten?

Neem direct contact op.

foto: Jan van Veen

Jan van Veen

Gedragsspecialist

“het onderwijs in Nederland is goed! “ Leerkrachten werken daar keihard aan.  De keerzijde daarvan is dat leerlingen niet altijd volop tot leren komen.

De one-liner gaat dan verder met “maar het leren kan nog zoveel beter!”

Binnen de opleidingen en de cursusbijeenkomsten die ik verzorg, leer ik leerkrachten en ondersteuners op een andere manier naar hun taak te gaan kijken. Maar ook op een andere manier naar het gedrag van de leerlingen. Kijken naar de kwaliteiten en daar gebruik van maken. Niet adequaat gedrag te zien als feedback aan de omgeving (wat je vraagt beheers ik nog niet!). en als je dan na een dag vol positieve ervaringen thuis komt, ben je moe, maar niet uitgeblust. En heb je de kracht om de volgende dag weer positief met de groep (leerlingen en collega leerkrachten) aan de slag te gaan.

Ik vermeng theorie met praktijk voorbeelden en help daardoor je eigen interne krachtbronnen te activeren. Mijn doel is steeds dat je morgen aan de slag kunt met wat je vandaag bewust bent geworden.

Deel deze pagina op Google Plus Deel deze pagina op LinkedIn